Boros Tamás 2016 óta a Corvin Mátyás
Gimnázium igazgatója, amelynek tíz évig igazgatóhelyettese volt. Már az
óvodában is könyv volt a jele, középiskolás kora óta érdekelte az irodalom és a
történelem, de csak az egyetem elvégzése után alakult úgy, hogy tanár lesz.
Iskolánkban kezdett tanítani, így neki a Corvin nem csak egy munkahely, hanem –
mint mondta – felelősséggel is tartozik érte.
Mi szeretett volna lenni diákkorában?
Ha
arra vonatkozik a kérdés, hogy szerettem volna-e tanár lenni, akkor a válasz:
nem. Érdekelt az irodalom, nagyon szerettem a verseket is, illetve a
történelmet, ezért választottam ezeket az egyetemi szakokat. A végén pedig úgy
alakult, hogy tanár lettem.
Hogyan emlékszik vissza gimnáziumi
éveire? Mi volt a kedvenc tantárgya?
Nem
gimnáziumba jártam, hanem szakközépiskolába. Számítástechnikát tanultam, ez
akkoriban még nagyon új dolognak számított, és szerettem is. A magyar akkor
tetszett meg, mikor Ady Endre szerelmi líráját tanultuk. Épp szerelmes voltam,
és olyan dolgozatot írtam, amit nagyon dicsért a magyartanár. Ezért elküldött
egy versenyre, amit nem nyertem meg, és nem is teljesítettem olyan jól, de
attól kezdve magyarból csak ötöst írtam.
Miért választotta a tanári pályát?
Mint
mondtam, ez csak így alakult. Elvégeztem az egyetemet, mit tehettem volna? Mehettem
volna újságírónak, de sosem érdekelt, vagy jogi irányba, amitől meg a hideg ráz
ki azóta is. Így végül úgy alakult, hogy elkezdtem tanítani. Nagy küzdelmek után
kiderült, hogy ez megy nekem, élvezem is, és nem is szerettem volna akkor már
más lenni.
Mit szeret a tanári pályában a
legjobban és a legkevésbé?
Szeretem
ezt a korosztályt, és magamnak is nagyon jó középiskolai élményeim vannak.
Szolnokon végeztem a középiskolát egy igen jó osztályban, jó társasággal, ez a
korszak meghatározó időszak volt az életemben. Most úgy tekintek rátok, hogy
látom bennetek az én tizennyolc éves énemet, és azt gondolom, hogy nektek is
nagyon fontos korszak ez az életetekben. Szeretem ezt látni, szeretek ezzel a
korosztállyal dolgozni. Az is fontos, hogy azt a két tantárgyat tanítom, a
magyart és a történelmet, ami hobbim is a mai napig. A történelemmel
kapcsolatban hobbiszinten kutatok családfát, helytörténetet, olvasok sok
mindent, ami nem a tanításhoz kell, mert szerintem ez nagyon érdekes. Úgy
gondolom, hogy ez a két tárgy közelebb visz saját magunk megismeréséhez.
És
hogy mit nem szeretek? Szerintem nincs az a tanár, aki szívesen adminisztrál
vagy javít dolgozatot.
Mikor lett igazgató és a szerep
milyen új kihívásokat hozott?
Három
éve lettem, 2016-ban, de előtte tíz évig helyettes voltam már. Az már olyan
félig tanár, félig nem. Az igazgató meg már csak nagyon kicsit tanár. Ez szinte
egy másik szakma. Nagyon kevés órát tartok sajnos, nem is tarthatok többet.
Tehát itt teljesen más dolgokkal kell foglalkozni. Nagyon sok új kihívást
hozott ez a szerep. Egy egész iskolának kell az élén állni, a felnőtteket is
vezetni kell, nem csak diákokat, körülbelül úgy, mint mondjuk osztályfőnökként
egy osztályt. Néha kezelni kell az ő konfliktusaikat, nézeteltéréseiket, és
mindenkit meg kell hallgatni. Ebben engem az motivált, hogy itt kezdtem el
tanítani 1997-ben, ez az első munkahelyem – nagyon kötődöm ehhez az iskolához.
Nem úgy tekintek rá, mint egy átlagos munkahelyre, ahova bejár az ember
dolgozni. Úgy érzem, hogy ennyi idő után felelősséggel is tartozom a Corvinnak.
Tehát amikor úgy alakult, hogy ezt a feladatot kell vállalnom, akkor álltam
elébe, és azóta is próbálok ennek megfelelni.
Olyan
kihívások is vannak, amelyek nem látszódnak a gyerekek szemszögéből. Például
nehéz elképzelni, mit csinál az igazgató egész nap, mert nagyon sok olyasmit
kell intézni, ami nem közvetlenül hozzátok kötődik, hanem az épülethez, az
anyagi ügyekhez és még nagyon sok minden máshoz, ami csak közvetetten hat rátok.
Mit gondol, mennyit változott a
Corvin Mátyás Gimnázium, amióta Ön az iskola része?
Sokat.
Nagyon sokat. Amikor én idekerültem 1997-ben, ez egy vegyes profilú iskola
volt. Az egyik fele hagyományosan szakközépiskola volt, elektronikai meg
informatikai képzéssel, és csak a másik két osztály volt gimnáziumi osztály.
Nagyon változó volt az elmúlt huszonvalahány év alatt a tanulói eredményeknek a
színvonala is. Nagyon büszke vagyok arra, hogy az utóbbi 6-8 évben látványosan
javulnak az eredmények, és látványosan javul a hírünk is. Aki régóta itt tanít,
az érzi, hogy másképp kell tanítanunk, mások a diákok és a szüleik igényei,
mint húsz évvel ezelőtt. A tanári kar is sokat változott, de alapvetően nagyon
stabil, tehát itt nem szoktak elmenni csak úgy emberek. A legnagyobb
változásnak azt látom, hogy gimnázium lettünk, és ez új kihívás elé állított
mindenkit. Ennek hál’ istennek nem csak én próbálok megfelelni, hanem nagyon
nagy munkával a tantestület is, hogy a diákok új igényeit jól szolgáljuk ki. Mert
akárhogy nézem, nekünk egyfajta szolgáltató feladatunk van. Még ha ez nem is
mindig így látszik, de mi értetek dolgozunk, tehát meg is kell felelni annak,
amit ti szeretnétek.
Van valami, amit változtatna az
iskolán, ha lenne rá lehetősége, valamint milyen céljai vannak intézményvezetőként?
Nézzük
először a „hardvert”. Ez a több mint százéves épület valamikor gyönyörű volt,
egész Mátyásföld központja, nagyszálló és kaszinó. Mikor az 1960-as évek végén
modernizálták, iskolává tették, de ezzel együtt el is csúnyították. Például lapos
lett a teteje, mintha le lenne fejezve. Nagyon szeretném, ha ennek az iskolának
újra lenne egy tetőtéri része tantermekkel, szép piros cserepes tetővel. Valamikor
ennek az épületnek a tornateremként használt helyisége egy messze földön híres,
gyönyörű bálterem volt. Nagyon szeretném, ha egyszer újra lenne egy olyan szép
nagy dísztermünk, ahol esetleg az egész iskola egybe tudna gyűlni, ahol rendezvényeket
lehetne tartani. Ez a „hardverre” vonatkozó álom.
Ami
a „szoftvert”, a bent futó „programot” illeti, ott inkább sok, kisebb-nagyobb
ötletünk van. Mindig aktualizálni kell például a bejövő osztályok képzési
formáit. A négyéves nyelvi képzést például a jövő évben egy picit aktualizálni
szeretnénk, az osztály fele haladó angolos, a másik fele haladó németes lesz. Módosítani szeretnénk az informatikai osztály
képzését is, több matematika és angol órával. Rövidtávú terveink közt szerepel
az, hogy tanárhallgatók jöhessenek gyakorolni az iskolába, hogy itt tanulják
meg nagyon jó színvonalon dolgozó kollégáinktól a tanárság alapjait. Meg hát jó
lenne, ha a diákok kicsit aktívabbak lennének, mert nagyon szeretném, ha a
Diákönkormányzat előállna ötletekkel, és meg is tudna sok olyan programot
valósítani, amit tényleg a diákok szeretnének (iskolarádió, piknik nap, 24 órás
akármi…).
Mi a hobbija?
Könyv
volt a jelem az óvodában, én alapvetően a könyv embere vagyok. Nagyon szeretek
olvasni, elsősorban irodalmat, történelmet. Ezen kívül nagyon szeretem a focit.
Játszani is, bár arra egyre kevesebb alkalmam van, de nézni is. Ha már a
mozgásnál járunk, futni, kerékpározni és kirándulni is szeretek, és a konyhai
tevékenységeket sem hagynám ki. Ezek a legfontosabbak, de az az igazság, hogy
három gyerkőc van otthon, és ezekre a hobbikra jelenleg nem jut olyan sok idő.
Milyen könyveket, zenéket, filmeket
szeret?
Azt
azért szeretném tisztázni, hogy a magyartanár nem csak kötelező irodalmat és
egyéb „elvont szörnyűségeket” olvas, hanem olyat is, ami tanulói szemmel is
élvezhető. Mostanában például keresem azt a fajta élményt, amelyet tizenéves
koromban éltem át, akkori olvasmányaimmal. De olvasok természetesen mai
szépirodalmat is, történelmi folyóiratokat, könyveket.
Zenét
keveset hallgatok, teljesen kiestem például a mai könnyűzenéből. Egy időben
próbáltam tartani a lépést, és néztem a különböző zenei csatornákat, hogy
legalább picit legyek képben, hogy a diákok mit hallgatnak. De kiestem ebből,
már nem érdekel. Ha zenét hallgatok, akkor az népzene vagy komolyzene, esetleg
– a gyerekek miatt – gyerekzene.
Nagy
filmrajongó voltam egyetemista koromban, végignéztem a legelvontabb filmeket is.
Aztán végignéztem a klasszikus filmek hosszú sorát, és mivel ezeket nagyjából
kimerítettem, most kevesebb filmet nézek, mert nem vagyok mindenevő. Nem tudok megnézni
egy hollywoodi filmet, mert fáraszt. Könnyebben elolvasok egy ponyvát, valahogy
filmben nem tudom ezeket értékelni, borzasztó unalmasak és sablonosak számomra.
Mit tanácsol a diákoknak, mit
tartsanak szem előtt a gimnáziumi éveik alatt?
Hát
azt, amit az előbb mondtam, hogy ez az életeteknek az egyik legizgalmasabb
korszaka, amikor nagyon sok minden tud veletek történni. Nagyon sokféle embert
tudtok megismerni, és ezt nagyon nagy értéknek tartom. Össze vagytok zárva négy
vagy öt évig olyan emberekkel, akiket nem ti választotok magatok mellé. Ez
marha idegesítő néha, de ilyen nem lesz többet az életben: a továbbiakban ki
tudjátok válogatni, hogy kik legyenek a környezetetekben, szelektáltok, és a nagyon
széles emberi magatartásmintáknak csak egy részével tartjátok a kapcsolatot.
Egy osztályban viszont szinte mindenféle embertípus van. Olyan, akit kedveltek,
olyan, akire felnéztek és olyan is, aki irritál, vagy akit lenéztek. Minden van,
négy-öt évig minden nap látjátok egymást, együtt éltek. Ilyen tapasztalatotok
nem lesz többet. Itt tanuljátok meg, hogy melyik emberhez hogyan viszonyuljatok,
azt gondolom, hogy itt fedezitek fel önmagatokat. Ezért tartom ezt egy nagyon
fontos korszaknak. Szándékosan nem azt mondtam, hogy tanuljatok, mert ez
másodlagos. Elsődlegesnek azt gondolom, hogy a saját karaktereteket ebben a
közegben, ahol mindenféle ember van, találjátok meg és alakítsátok ki. Másodlagos,
hogy tanuljatok úgy, hogy egyetemre jussatok, amivel jó munkahelyet szerezhettek.
Persze ez is fontos, de van ennél sokkal fontosabb is: legyetek igaz és boldog
emberek.
Benkucs
Beatrix, Zsoldos Nikolett, 11.C
Érdekes az interjú, sok mindent megtud az ember a kollégáról amiről eddig esetleg nem tudott, annak ellenére, hogy 20 éve együtt dolgozik vele! Gratulálok!
VálaszTörlés