Lendvainé Kovács Erika magyar
és német szakos tanárnőnk jövőre már a 30. évét fogja kezdeni iskolánkban.
Büszke képviselője a nyelvi előkészítős osztályoknak, 2017-ben már a hatodik
nyek-es osztályának lett a vezetője. Feltettünk neki pár kérdést, melyeknek
örömmel állt elébe.
Mikor jött az első ötlet, hogy
a tanári pályát választja?
Én
mindig is tanár akartam lenni, tehát nem is volt semmi más elképzelésem, hogy esetleg
ne ezt a pályát válasszam. Nagyon sok pedagógus van a családomban. A legjobb
inspiráló példa az anyukám volt, aki 40 éven keresztül tanított matematikát és
kémiát. Olyan családi közegben éltem, ahol mindig is ezt a képet kaptam, hogy
milyen jó tanárnak lenni, úgyhogy nem is volt kérdés, hogy ezen a pályán
helyezkedjek el.
Más nem is szeretett volna
lenni, csak tanár?
Megfordult
a fejemben az is, hogy pszichológus legyek. Ez akkor dőlt meg, amikor
biológiából érettségizni kellett volna. Azt nem vállaltam. Akkoriban a magyar
és a biológia volt a felvételi tantárgy. Úgyhogy én ennél a tantárgynál
elakadtam.
Milyen élményekkel,
gondolatokkal jött ki az első órájáról?
Hát
nagyon érdekes volt, az én első órám. Az pontosan úgy volt, hogy én akkoriban
csak orosz nyelvet tanítottam, tehát magyar-orosz szakosként végeztem, és az
első orosz órámon ez a döbbent csodálkozás fogadott, hogy „tanítanak még
oroszt?”. Ennek ellenére én nagyon szerettem ezt a nyelvet tanítani. Hogy
milyen élményekkel jöttem ki? Hát nagyon jó volt és annak ellenére, hogy az
orosz nyelv ilyen válságos helyzetbe került, nekem nagyon meghatározó volt az
az első év, amit ebben az iskolában töltöttem. Fantasztikus emlékek fűznek ide.
Mit vár el a diákoktól?
Csak
őszinteséget és bizalmat. Nem kell mindenkinek kitűnőnek lennie, inkább találja
meg minden diák azt a területet, ahol a maximumot tudja hozni. A legfontosabb,
hogy az osztálykapcsolatban a kölcsönös bizalom és tisztelet meglegyen. Szeretem
visszakapni azt, amit adok, szerintem az a legjobb, ha partnerségi alapon működik
a tanár-diák kapcsolat. Nem szeretem ezt az alá-fölérendeltségi viszonyt, nem
is gondolom, hogy ennek létjogosultsága lenne bárhol.
Ugyebár magyart és németet
tanít, van olyan író/költő, akit nagyon szeret tanítani?
Igazából
nem szabadna egy magyartanárnak különbséget tennie a tanításban, de
elkerülhetetlen, hogy lássák a diákok, ki az, aki közel áll az emberhez, és ki
az, aki nem. Én nagyon szeretem például az orosz irodalmat, kár, hogy keveset
tudunk foglalkozni vele. Szeretem a modernebb költészetet tanítani, de végül is
nem tudnék senkit kiemelni. Viszont az ókori görög irodalmat például nem nagyon
kedvelem. Nekem ez túlságosan távoli.
Melyik a kedvenc regénye?
Tulajdonképpen
majdnem, hogy mindenevő vagyok. Nagyon kedvelem a klasszikusokat is: Tolsztoj az
egyik nagy kedvencem, azt hiszem, minden regényét elolvastam többször is,
Dosztojevszkijt is kedvelem. Viszont amit én igazán szívesen olvasok, az a
kortárs magyar próza. Nagyon sok kedvencem van és talán egy-kettőt így
kiemelhetnék. Nyáron olvastam egy fiatal magyar írónőnek, Tompa Andreának az
Omerta című regényét, az utóbbi időben ez volt az egyik nagyobb olvasmány
élményem. A női írókat én még kiemelném, akiket nagyon szeretek, például
Rakovszky Zsuzsa, Tóth Krisztina. Nagyon kedvelem még Szabó T. Anna írásait, Dragomán
Györgyöt se hagynám ki semmiképp, minden regényét olvastam. De tényleg csak a
teljesség igénye nélkül mondom ezeket, mert ha én beszabadulok a Libribe…
Van esetleg példaképe, és ha
igen ki és miért?
Igazság
szerint többféle területen lehet példaképed. Én a tanítóimat emelném ki, ezzel
visszatérve arra, hogyan is lettem tanár. Nekem nagyon sok jó oktatóm volt
kisiskolás koromban. Volt egy tanító bácsim, akire én nagyon nagy szeretettel
emlékszem vissza, mind a mai napig tartjuk a kapcsolatot. Gimnáziumi éveimből
az osztályfőnökömet emelném ki, aki óriási műveltségével és igen erős empatikus
magatartásával a matekórákat is felejthetetlenné tette. Az ő felesége volt a
magyar fakultációs tanárom, és inspirált abban, hogy a magyar vonalán haladjak
tovább.
Mi a hobbija? És milyen
gyakran tudja űzni?
Az
olvasáson kívül a kultúra más területei is vonzanak. Nagyon szeretek színházba,
kiállításokra járni, az építészet is érdekel, szóval minden, ami kultúra. Szeretek utazni, elég sok helyre eljutottam a
világban. Másrészt nekem nagyon fontos a család. Szeretek gondoskodni róluk, a
kis és nagy családomról egyaránt. A családi házamban is lelkesen rendezgetek, a
lakberendezés is közel áll hozzám. Kertészkedni is szoktam, bár ahhoz kevésbé
értek. Szóval próbálok nyitott lenni a világra.
Németet vagy irodalmat szeret
jobban tanítani?
A
kettő kiegészíti egymást. Máshogy kell tanítani mindkettőt, két külön világ, de
nálam ez a tanítás során egyensúlyba jön.
Örül-e hogy ezt a pályát
választotta?
Szerintem
ez az eddigiekből ki is derült.
Benkucs
Beatrix, Zsoldos Nikolett 11.C
Nagyon érdekes interjú, ugyan Erika nénivel együtt dolgozunk majdnem 20 éve, eddig nem tudtam, hogy tanár családból származik és édesanyja matematikát és kémiát tanított!:) Erika néni, akkor nyilvánvalóan nem az édesanyjára ütött! :)
VálaszTörlés